15.7.13

Belok-belok

Bismillah..

Saya ni bakal jadi student medic. (InsyaAllah) Dan saya memang minat medic. Ya. Sangat sangat minat nak belajar segalanya tentang sistem tubuh manusia. Ini serious. Ini bukan sarcasm atau apa.

Tapi, pada masa yang sama, saya banyak minat lain. Saya minat komputer, IT, html coding, multimedia, edit edit gambar, buat video and yang sewaktu dengannya. Saya minat akaun, debit kredit, segala imbangan duga yang akan stress bila tak balance. Saya minat membaca, main sudoku, all sorts off puzzle yang buat sakit otak. Saya minat sports, berlari, trekking, hiking, flying fox and everything that involves adrenaline rushing through my veins. 

Isunya sekarang, macam mana nak cater segala minat tu kalau being a medic student means focusing on your study and achieving good grades? Yes, I can still join all these things, but surely there are things that I need to sacrifice. Gilo laa kalau setiap minggu kau nak pegi trekking akak oii! And memang tak laa pegi amek buku SPM semata mata sebab nak buat imbangan duga di saat letih baca buku medic yang tebal tebal tu kan? 

Jadi solusinya, PRIORITIZE! Awak sekarang ni student first. Focus on tanggungjawab as a student. Benda lain tu sampingan. Buat jugak tapi sampingan. Jangan jadi student yang satu arah je. Dalam hidup ni jalan tu ada simpang siur, bengkang bengkok nya jugak. Itu yang jadi menarik. Tapi jangan sampai tersesat. OK?

And I still believe I will never be extraordinarily good in something. :(

0 pengkritik: